فایل سل

فایل سل1

فایل سل

فایل سل1

تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه - هنر و معماری - word

تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه - هنر و معماری - word
دانلود مقاله تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه برای رشته هنر و معماری دارای 20 صفحه در قالب فایل word
تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه - هنر و معماری - word تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه برای رشته هنر و معماری دارای 20 صفحه در قالب فایل word
در قرن نهم هجری (قرن پانزدهم میلادی یا آغاز دوران رونسانس اروپا)، اسلام با گسترش خود رو به سمت شمال تا سرزمین های جنوبی روسیه، در آسیای صغیر (آناتولی یا ترکیه امروزی)پایگاهی معتبر یافت. با فتح قسطنطنیه (استانبول) به دست سلطان احمد دوم معروف به& فاتح& و روی کار آمدن سلسله ی عثمانیان در سال ۸۵۷ هـ . ق، هنر و سبک معماری دوره ی عثمانی شکل گرفت.
مساجد ترکیه به ویژه مساجد جامع عثمانی در استانبل (پایتخت مرکزی دولت عثمانی) پایه کار خود را بر موازین معماری “بیزانس& منطبق ساختند.از بنا های معروف این دوران می توان مسجد “سلیمانیه& و “مسجد سلیمیه& را نام برد.
پس از گسترش اسلام به آسیای صغیر، این منطقه تا قرن هفتم و هشتم هجری زیر سلطه ی حاکمان سلجوقی بوده بنابراین اولین بناهای اسلامی احداث شده رنگ و بوی معماری اسلامی ایران را دارند. پس از سلجوقیان، عثمانیان مسلمان حکومت را در دست گرفتند و در قرن نهم هجری به یک قدرت رعب انگیز بدل شدند. حاکمیت عثمانیان نقطه ی اوجی برای هنر اسلامی این منطقه بخصوص در معماری بوده و محققاً می توان عنوان نمود که مساجد ترکیه در ردیف زیباترین مساجد جهان قرار دارند.
ویژگی های مکتب عثمانی:
  • گنبد خانه ی مرکزی وسیع و فراخ
  • شبستان ها در طرفین گنبدخانه
  • توجه به نمای بیرون بنا (نمای بیرونی پر ابهت)
  • گنبد مرکزی و نیم گنبدها فرعی ممتعدد
  • استفاده از طاق های پلکانی
  • مصالح اولیه سنگ
  • استفاده از مناره ها در چهار سوی بنا به شیوه ای بیزانسی

تحلیل گنبد مسجد ایاصوفیه ترکیه برای رشته هنر و معماری دارای 20 صفحه در قالب فایل word   در قرن نهم هجری (قرن پانزدهم میلادی یا آغاز دوران رونسانس اروپا)، اسلام با گسترش خود رو به سمت شمال تا سرزمین های جنوبی روسیه، در آسیای صغیر (آناتولی یا ترکیه امروزی)پایگاهی معتبر یافت. با فتح قسطنطنیه (استانبول) به دست سلطان احمد دوم معروف به”فاتح”و روی کار آمدن سلسله ی عثمانیان در ...

دانلود


مقاله


تحلیل


گنبد


ایاصوفیه


صوفیه


ترکیه


هنر


طراحی


معماری


مکتب


word